De dag begint al erg vroeg voor ons; om zeven uur staan we naast ons camperbed. Na het ontbijt vertrekken we om acht uur naar de Rijnhaven voor onze eerste activiteit. Dat is een (elektrisch) fietstochtje over de Landtong bij Rozenburg.

130906-maaslantkering
De Maaslantkering

De bus, die ons daar naar toe zal brengen, vertrekt om negen uur. Onderweg krijgen we uitleg over de diverse havens die we passeren. Maar ook andere interessante wetenswaardigheden worden door de gids naar voren gebracht.

Bij het EIC (een voorlichtingscentrum over Mainport Rotterdam gericht op scholieren) in Rozenburg staan onze fietsen klaar voor een zonnig tochtje langs de Nieuwe Waterweg naar de Maeslantkering. Opvallend zijn de vele zwanen die we op deze tocht aantreffen in de Nieuwe Waterweg.

Bij de Maeslantkering wordt uitgebreid informatie gegeven over het hoe en waarom van dit gigantische waterwerk, waarmee de Nieuwe Waterweg in geval van te hoog water kan worden afgesloten. Vervolgens reden we weer terug naar het EIC, waarbij we onderweg nog een stop maakten bij een oeverzwaluwwand. Om kwart over twaalf kwamen we weer aan op het tijdelijke busstation aan de Veemstraat bij de Rijnhaven.

Na een korte pauze voor het middagbroodje maakten we nog even een korte wandeling over de Kop van Zuid, waar we het oude HAL-kantoor, het monument voor het weggevoerde  Joodse volksdeel, de Entrepot-pakhuizen en Loods 24 bewonderden.

130906-loods24
Loods 24

Om kwart voor twee zaten we weer in de bus, dit keer op weg naar de ECT Delta Terminal op de Eerste Maasvlakte. Onderweg veelal dezelfde uitleg over dezelfde bezienswaardigheden. Het bezoek aan de terminal was erg indrukwekkend, al was het opvallend hoe vaak de gids over zichzelf en zijn werk praatte (hij was oud-werknemer van ECT). Uitleg over de systematiek van een dergelijke terminal ontbrak helaas.

Het is verbazingwekkend hoe die grote containers door onbemande kranen van de schepen worden gehaald en op wagens worden geplaatst. Vervolgens brengen deze eveneens onbemande wagens de container naar het opslagterrein, waar een opnieuw onbemande kraan ze wegzet. Alleen de laatste schakel, het plaatsen van de container op de auto’s, gebeurt door een bemande kraan. Dit alles moesten we aanschouwen vanuit de bus, want uitstappen is om veiligheidsredenen verboden. Dat was nu ook niet zo erg, want het regende gedurende een deel van het bezoek.

130906-ect-terminal
Bedrijvigheid op de ECT Delta Terminal

Op de terugweg werd nog even de nieuwe Maasvlakte 2 bezocht, waar ook nog wat uitleg aan was gekoppeld. De eerste in aanbouw zijnde terminal zal volledig geautomatiseerd zijn.

Gehinderd door een forse file op de A15 kwamen we pas na half zes weer aan in de Veemstraat. De fietstocht naar de camping kende gelukkig droge omstandigheden.

Meer foto's van deze dag...