Voor vandaag stonden drie activiteiten op het programma, waarvan één in de avonduren. We werden overdag vergezeld van vriend Tom en ’s avonds sloten we ons aan bij Hannemieke met aanhang.

130907-kop-van-zuidZicht op de Kop van Zuid vanaf de Volharding 1

Om kwart over elf meldden we ons aan de Rijnhaven voor een tocht met de Havendienst 2 en een wandeling door de Oude Haven. Helaas kon dit niet doorgaan, omdat de boot stuk was. Als alternatief maakten we een tocht met de Volharding 1 naar de Waalhaven. Alleen al het varen op zo’n oude boot is een belevenis op zich. De drukte op het water van de Maas maakte het heel bijzonder. Ook valt het op dat je een heel ander zicht op de stad krijgt vanaf het water. En we mochten ook even afdalen in de machinekamer, om de met kolen aangedreven stoommotor te bewonderen. En zie de vrijwilligers (terecht) trots zijn…

130907-kop-van-zuid2Doorkijkje op de Erasmusbrug

Na de lunch, die door Tom was verzorgd (alleen de komkommersoep was nog niet ontdooid), stapten we aan boord van de Nehalennia voor de Wereldhavenboottour. We vonden gelukkig een plaats aan een tafeltje, waar we mooi uitzicht hadden op de oevers. Helaas was deze tocht ongeveer gelijk aan die van vanmorgen zodat we niet veel nieuws zagen. Dus hebben we ons maar aan een Palmpje en wijntje gezet. De boog kan niet altijd gespannen blijven…

Na deze boottocht kwamen we via de mobieltjes in contact met Hannemieke. We besloten om nog een tijdje rond te wandelen op de Kop van Zuid, maar nu in de richting van Hotel New York. Hier was van alles te beleven. Na deze rondwandeling togen we naar de Boompjes om bij Hannemieke te gaan eten. Tom stapte vervolgens naar de trein en wij zocht de Veemstraat weer op om opnieuw met de bus naar ECT Delta Terminal te gaan.

130907-avondritEen sprookjesachtig beeld van het havengebied

Hoewel dus een herhaling van gisteren, was de uitleg over de werking van een terminal nu beter. De ondergaande zon gaf een speciale sfeer aan dit bezoek. Het echte aantrekkelijke zat er natuurlijk in dat het gaandeweg de avond donkerder werd. Het havengebied veranderde door de verlichting in een sprookjesachtige omgeving. Dit maakte het tot een tocht om niet snel te vergeten.

Na aankomst in de Veemstraat, het was inmiddels half elf, wachten we op de Erasmusbrug nog even op het vuurwerk dat zou komen en op het eind best spectaculair was. Zodoende waren we pas tegen kwart voor twaalf op de camping.

Meer foto's van deze dag...