Het echte bezoek aan de Oude Stad van Warschau begon dus met een busreis. Om tien uur kwamen we aan bij de eindhalte Marienstat en konden we de Oude Stad binnen wandelen. We deden dat wel tegelijk met hordes begeleide toeristen van diverse, maar voornamelijk Verre Oosterse origine.

De Oude Stad viel toch wat tegen, al kan ik dat niet zeggen van het Raadsplein. Daar hebben we, ter gelegenheid van Joke’s verjaardag, koffie mèt gedronken op een van de vele terrassen. De gevels rond dit plein zijn echt mooi. Ook de bouwwijze van de gebouwen, met die specifieke opbouw, is opvallend.

20170610 Warschau 57Hier is de specifieke opbouw van de huizen op het Raadhuisplein mooi zichtbaar

Na dit verjaarsintermezzo waren we al snel op de Oude Stad uitgekeken en zijn we naar de voormalige Joodse Buurt gewandeld. Daar een aantal monumenten bekeken. Toen werd het tijd voor de verjaarslunch. Daarvoor kozen we een restaurantje net buiten de Oude Stad.

Na dit heerlijke gebeuren besloten we om via de Koninklijke Route (ja, ook hier is er een), die we gisteren ook al liepen, naar de bus te gaan. Het bleek dat deze route op een aantal plekken was geblokkeerd vanwege bijzondere festiviteiten. En je kon merken dat Polen vanavond voetbalt: er liepen veel supporters door de stad en zaten gezellig op de terrassen.

20170610 Warschau 75Het Joods Museum met het verhaal van de Dodenmars

Het meest afgrijselijke deel van deze middag was het vinden van de bushalte. Die moest ergens zijn bij een ondergronds voetgangerskruispunt met drukke wegen in alle richting. Zal wel aan ons liggen, maar we vonden het niet duidelijk aangegeven. Een time-out met koffie en een ultieme blik op de kaart bracht uitkomst. Zo kwamen we toch weer op de camping aan.

Meer foto's van deze dag...