Deze dag reden we weer terug naar Assen. Maar we maakten er wel een toeristisch gebeuren van. Eerst toerden we nog een paar uurtjes over het eiland. Van de camping reden we naar De Cocksdorp om even uit te kijken over strand en zee. Vervolgens deden we verwoede pogingen om zo dicht mogelijk langs de Waddendijk te rijden. Dat lukte niet zo goed: overal waren stukken van de weg langs de dijk afgezet, i.v.m. uit te voeren dijkverhogingen.

Na Oost konden we even de dijk op om de Waddenzee te aanschouwen. Ook bij Oudeschild wierpen we een blik over het zeewater en op de grijze luchten. Na Oudeschild besloten we door de Prins Hendrikpolder naar de boot te rijden in de hoop dat we niet lang hoefden te wachten. Dat geluk hadden we: na een kwartier waren we aan boord en voeren we om twaalf uur naar Den Helder.

180823 Rond Texel 013Oudeschild vanaf de Waddendijk

De ontscheping verliep vlot, maar het eerste stuk op het haventerrein kostte, zoals meestal, wel enige tijd. Daarna ging het vlot en besloten door te rijden naar Kornwerderzand, om daar te lunchen. Sinds maart 2018 staat daar het Afsluitdijk Wadden Center. Dus bezochten we dit van buiten mooie gebouw na de lunch. We ontdekten dat het een interessant centrum is, waar veel informatie over de Afsluitdijk worden gegeven. En dat gebeurt op een moderne manier.

180823 Afsluitdijk 011Het Afsluitdijk Wadden Center op Kornwerderzand

Na dit boeiende bezoek reden we in een ruk door naar Assen, waar we tegen half vijf aankwamen. En drie kwartier later hadden we de noodzakelijk spullen al weer van de camper overgebracht naar koelkast of wasmachine. En genoten we van een drankje in de laatste zon van deze dag.