Het eerste camperweekend bracht ons naar camping Delflandhoeve in Delft. We hadden deze camping op het oog voor een familieweekend in augustus. Het blijkt een prima camping te zijn met goede voorzieningen en heel rustig. Voor onze activiteit in augustus echter minder geschikt, vanwege het vele water. Maar laten we bij het begin beginnen…

delft03Het vele water...

Omdat we op Goede Vrijdag nog verplichtingen bij de kerk hadden, vertrokken we op zaterdag naar de camping. We deden dat wel erg vroeg: om kwart over acht reden we al richting Zwolle en dankzij de diverse A-wegen kwamen we om kwart over elf op de camping aan. Na het inschrijven konden we onze plek opzoeken naast broer en schoonzus (van Joke), die vrijdag al waren gearriveerd. Ze hadden een prachtig plekje op de grote camping uitgezocht. Enig nadeel voor sommigen: het toilet was vrij ver lopen. Maar voor de rest is het een bijna ideale plek om te camperen.

We bleven die dag op de camping genieten van de zon, de omgeving en vanaf een uur of half vier van Hannemieke, die vanuit Rotterdam overkwam. Na de borrel van vijf uur en het eten daarna, brachten we met zijn vieren Hannemieke terug naar haar kamer in Rotterdam. Na een gezellige koffieronde stapten we weer op de fiets (het was inmiddels donker) en karden weer terug naar de camping. Dat waren daarmee de eerste 18 fietskilometers.

De volgende dag, Eerste Paasdag, startten we de dag in rustig tempo. Het beloofde weer prachtig weer te worden. Na een uitgebreid -althans voor de camping- paasontbijt met uiteraard een paar paaseitjes, dronken we nog een paar koppen koffie. Tegen twaalven vertrokken we per fiets naar Delft. We reden daarbij door het Abtswoudse bos en via Schipluiden en Den Hoorn.
In Delft liepen we vanaf het VVV-kantoor een historische wandelroute. Het blijkt dat deze stad inderdaad veel historische gebouwen laat zien. De Markt is de moeite waard, met aan de ene kant de Nieuwe Kerk en aan de andere kant het Stadhuis. Verder overal oude gebouwen met ieder een eigen verhaal. Vooral de Oude Delft staat vol met dit soort huizen, waaronder het smalste huis van Delft. Prachtige versieringen in de vorm van wapenschilden treffen we aan op het Gemeenlandshuis van Delfland. Helaas zijn op deze dag zowel de Oude als de Nieuwe Kerk gesloten, waardoor we de beroemde graven niet kunnen bekijken. Natuurlijk mag het kloostercomplex Het Prinsenhof niet op de wandeling ontbreken. Immers, hier vond de moord op Willem van Oranje plaats, waarvan de kogelgaten in de muur bij de trap nog getuigen.

delft06Wapenschilden op het Gemeenlandshuis van Delfland

Nadat we het Stedelijk Museum, gevestigd in Het Prinsenhof, hadden bekeken sloten we de rondwandeling af in de Voorstraat. Op de studentenkamer van neef Simon werden we van koffie voorzien, met als afronding een pilsje. Daarna werd de terugtocht naar de camping aanvaard. Na het eten werd de dag afgesloten met een paar gezellige uurtjes in de camper van de familie. Het bleek dat met zijn zessen in de camper best gezellig kan zijn…

Tweede Paasdag begon somberder; het betekende dat we in de camper ons ontbijt nuttigden. Toch deed de zon daarna een succesvolle poging om door te breken. De koffie nuttigden we in de luwte van de campers in het zonnetje. Langzaam maar zeker bereidden we ons vertrek voor, dat rond twaalven echt plaatsvond. We reden eerst nog even naar Rotterdam om wat spullen af te leveren bij Hannemieke en tegelijk verhuisdozen mee terug te nemen. Daarna vertrokken we via de A-wegen weer naar Assen.

Het eerste camperweekend zat er om drie uur op. Het was een geslaagd weekend, waarin we genoten van de camping met zijn mooie omgeving en van de stad Delft. We zullen die stad zeker nog eens opzoeken.