Het eerste camperweekend speelt zich af op een inmiddels bekende locatie, Camping De Vrije Vogel. We vertrokken vrijdag om een uur of elf naar het eiland. Het eerste deel ging via Veenhuizen, Haulerwijk, Bakkeveen en Ureterp naar Drachten, waar we de A7 opreden. Deze verlieten we weer na de Afsluitdijk bij Den Oever.

In Den Helder aangekomen, bleek dat we een boot moesten wachten. Gelukkig voer men een half-uursdienst, zodat we om vier uur op Texel arriveerden. Een half uur later stonden we opgesteld op de camping. In de luwte van de auto genoten we van het heerlijke zonnetje en een kop soep.

20100423waalburgHet blijft een mooi gebied: de Waal- en Burgerdijk

Zaterdag 24 april was de dag van de schoolreünie van de Rijken. De aanhang vermaakte zich deze dag afzonderlijk met een mooie fietstocht over het eiland. Vanaf Den Burg ging het over de Waal- en Burgerdijk richting De Koog. Onder de duinen langs reden we vervolgens naar de Muy. We gingen het natuurgebied niet in, maar fietsten even naar Zuid-Eierland, naar de Eiland Galerij van Niek Welboren, een oude bekende van de familie Rijk. Daar hebben we het contact met Niek hernieuwd en ondertussen zijn school en tuin bewonderd.

De terugtocht ging weer onder de duinen langs en via De Koog en de Dennen naar Den Burg. Op het terras van een van de vele kroegen deden we ons tegoed aan een aantal lekkere Texelse Skuumkoppe, een lokale biersoort. In de zon gezeten kwamen we op het idee om niet zelf te koken, maar een plaats in een eetcafe te veroveren. Hoewel het erg druk was konden we ons er om zes uur tussen wurmen, onder voorwaarde dat we om acht uur weer weg waren.

Na dit etentje reden we naar het huis van de Texelse familie en wachtten daar op de broers en zus Rijk. Van lieverlee kwam de een na de ander binnendruppelen. Tot een uur of tien beluisterden we de enthousiaste verhalen van de reünisten over deze geslaagde dag. In het donker (deden we nog nooit eerder) reden we naar de camping terug, hetgeen wel een beetje spannend was. Maar zonder kleerscheuren kwamen we bij de campers aan en zetten we ons nog aan een afzakkertje.

We begonnen de zondag rustig met een ontbijt in de buitenlucht. Na de koffie en het afrekenen met de campingbazin, gingen we naar de boot. Voor de overtocht moesten we een half uurtje wachten, maar die tijd besteedden we aan een blik over de zee en een patatje eten.

Aan de overkant gingen we naar Noorderhaven in Julianadorp voor een bezoek aan een familielid. Met haar reden we een rondje in de buurt, waar zij erg van genoot. Hier scheidden vervolgens de wegen van ons met broer en schoonzus. Wij zouden doorrijden naar Rotterdam om daar op de camping te overnachten en vervolgens naar Zuid-Frankrijk te gaan voor onze lange vakantie.

Helaas rust er dit jaar geen zegen op onze vakantie. Zondagmiddag kregen we op de A5 een rood lichtje voorgeschoteld: bij de Wegenwachtgarage bleek de v-snaar van de dynamo stuk te zijn. Na vervanging besloten we naar Assen te gaan om het euvel goed te laten verhelpen in de garage. Een en ander was maandag klaar, zodat we de auto klaarmaakten om dinsdag alsnog op vakantie te gaan.

Dinsdag om een uur of half drie waren we in Hasselt, waar ineens de vijfde versnelling het begaf. We waren vlakbij een VW-dealer, waar men constateerde dat verder rijden onverantwoord was. Dus via de ANWB de terugtocht van de camper geregeld. En wij besteedden de donderdag aan de terugreis (met de fietsen) met de trein. Zo zitten wij nu op Koninginnedag weer in Assen; de camper is nog onderweg en zal vermoedelijk (door alle vrije dagen) dinsdag in de garage zijn. Dan kan de definitieve schade worden opgenomen. In elk geval gaat de tocht naar Zuid-Frankrijk niet meer door; daarvoor blijft te weinig tijd over.